( Recuperat de 3 de febrer del 2019)
Diumenge IV durant l’any
Jr 1,4-5. 17-19
El poble jueu viu un període
molt difícil (VII-VI aC). És un país petit envoltat de grans imperis, que es
disputen el domini de l’Orient Mitjà. El rei no sap quina política ni quines
aliances adoptar.
És en aquest context que Jeremies
sent la crida de Déu. Ha estat escollit, des d’abans de néixer, per ser paraula
de Déu enmig del poble, per un combat contra uns polítics que parlen de tot,
menys de pau, i un Temple preocupat sols d’organitzar belles litúrgies.
Curiosament, per una tasca que exigeix tan de coratge, Déu ha escollit un home
jove, tímid, i que diu que no sap parlar ... però res no el farà desdir de la
missió, perquè Déu està amb ell, i en Déu hi trobarà la seva força.
Jeremies ha d’esdevenir el clam de Déu per fer
recordar que hi ha una sola cosa prioritària,
l’aliança amb Déu. Però dir les veritats sol portar problemes, Déu ja
l’avisa ... però li farà costat.
.............................................
Lc 4, 21-30
Els
comentaris que fa Jesús del text d’Isaïes, que acabava de llegir, són acollits
favorablement, però ... no és el fill del fuster? ... no entenien el fet que
Déu no acostuma a triar els més notables, sinó els més senzills. Després, la
gent de Natzaret tampoc comprenen que Jesús hagi curat malalts a Cafarnaüm (on
viuen jueus i pagans), i no en el seu poble.
Jesús
respon recolzant-se en l’Escriptura, vol mostrar que tot depèn de l’acolliment
que es mostri, i els proposa uns
exemples: Elies calma la fam d’una dona estrangera, i Eliseu cura de la lepra
un general sirià, ambdós amb disposició a creure el que els diuen els profetes.
L’obertura
a la salvació dels pagans, és refusada pels jueus contemporanis de Jesús, però
Déu no és pas el Déu d’un sol poble, sinó de tots els pobles, inclosos els
pagans; tothom pot adquirir la qualitat de fills de Déu.
Per
la gent de Natzaret, aquesta lliçó de Jesús era massa dura, “es van omplir
d’indignació” i busquen matar-lo fora del poble, portant-lo vora l’espadat de
la muntanya. Jesús però ... “va passar entremig d’ells i se’n va anar”,
simbolitzant així el poder que no li havien sabut reconèixer.
Joan i Roser
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada