Jr 20, 7-9
Estem
en els anys que precedeixen el desastre de Jerusalem i la deportació a
Babilònia. Són uns anys d’una gran decadència espiritual, i la missió de
Jeremies consistia en predir la catàstrofe, amb l’esperança
d’aconseguir la conversió del rei i del poble.
És
dins d’aquest context polèmic i angoixant, que Jeremies manifesta el
seu estat d’ànim; ens explica el combat que es lliure en el més interior
d’ell, dividit entre la crida de Déu que l’empeny a parlar, i el poder
humà que el vol fer callar.
Se’ns
posa de manifest la realitat de la inspiració profètica, que té unes
conseqüències a vegades doloroses. Jeremies es deixa “seduir per Déu” i
viu l’experiència de les conseqüències, però no hi pot renunciar. La
Paraula de Déu actua com un foc abrusador, que manté el profeta sempre
disposat en el compliment de la seva missió.
..............................................................................
Mt 16, 21-27
“Des
d’aleshores”, és una fórmula per anunciar que s’inicia una nova etapa.
Jesús pren el camí cap a Jerusalem i comença a explicar als deixebles
com acabarà aquest trajecte. És el primer anunci de la passió, però els
deixebles encara no han comprés aquesta realitat, i segueixen pensant en
un messianisme gloriós de Jesús.
Jesús
remarca que se sotmet a la voluntat de Déu, “cal que vagi a Jerusalem”,
expressió que vol dir-nos que no va pas a un destí cec, sinó al
seguiment del pla de Déu. La predicació de Jesús, no pot limitar-se a la
gent dels pobles, camperols i pescadors, malgrat siguin els preferits
del Regne, “cal” que vagi també a Jerusalem a defensar les seves
propostes, cosa que, sap molt bé, el conduirà al sofriment i a la mort,
doncs allà ningú vol posar en perill els seus privilegis. Però “al
tercer dia” (= el dia de l’actuació de Déu) ressuscitarà, Déu avalarà el
seu missatge.
L’anunci
de Jesús, és difícil d’acceptar pels deixebles, i Pere es disposa a
renyar-lo: “això no us pot passar”. Jesús interpreta el refús espontani
de Pere, com una veritable temptació, és com si s’adherís a la proposta
del temptador en el desert, quan suggeria a Jesús un messianisme més
fàcil. “No penses com Déu sinó com els homes” li diu Jesús. Semblant al
que llegim en Isaïes 55, 8: “Les meves intencions no són les vostres i
els vostres camins no són els meus”.
El seguiment de Jesús i l’anunci de l’evangeli, per part dels deixebles, comportarà també assumir persecució i sofriment, no ho tindran fàcil.
Joan i Roser
(Recuperat d'agost de 2011)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada