Ez 18, 25-28
Ezequiel forma part dels
deportats a Babilònia. La infidelitat els condueix a l’exili, però
el poble, en aquest moment, pensaven que el càstig era per les
culpes dels avantpassats i es sentien tractats injustament. La
temptació de revoltar-se contra Déu era gran, donada la impressió
de que pagaven les culpes de les generacions passades.
Ezequiel posa en relleu
la responsabilitat pròpia; és una veritable revolució aquesta
proposta del profeta: la responsabilitat del poble, que era
col·lectiva, ara esdevé individual, de cada persona. Cadascú és
retribuït en relació a la seva pròpia conducta, i mai ningú és
castigat per les faltes d’un altre, però sempre s’hi és a temps
a canviar de conducta o de camí. Com a conseqüència, es fa una
crida a la conversió.
..........................................................................
Mt 21, 28-32
Joan
Baptista havia cridat el poble a convertir-se i disposar-se per
acollir la bona nova que portaria Jesús. Alguns es van mantenir
tancats en les seves certeses, refusant les paraules de Joan, però
d’altres, publicans i prostitutes, el van creure.
“¿Què us en sembla?”,
és lo primer que diu Jesús abans de proposar la paràbola, amb lo
que vol donar ocasió als sacerdots i notables de donar el seu
judici, de condemnar-se ells mateixos: els vol fer obrir els ulls.
El primer fill de la
paràbola, refusa anar a la vinya (el Regne de Déu), però acaba
anant-hi; representa la classe dels qui han pecat, els publicans i
gent de mala vida, que no seguien la Llei, però la veu de Joan
Baptista els cridà a penedir-se i van creure: primer van dir que no,
però després s’hi repensen. Per contra, el segon fill accepta
d’anar-hi tot seguit, però no hi va; representa els sacerdots i
caps del poble, amb una conducta externa honorable, però que no es
decideixen a creure, anar a la vinya. Allò que fem o deixem de fer
després d’haver-hi reflexionat, és el que mostra realment el què
som.
D’aquesta manera, Jesús
denuncia l’actitud dels dirigents jueus, que contrasta amb la
resposta dels publicans i prostitutes, que us “passen al davant en
el camí cap el Regne”. Aquells que eren rebutjats seran els
primers perquè han escoltat, no perquè no siguin pecadors, sinó
perquè amb humilitat ho reconeixen, que és el primer pas per
canviar.
Jesús posa en relleu la
primacia del fer sobre el dir, de la praxi sobre la teoria. Denuncia
aquells que públicament es comprometen servir al Senyor, però no
són capaços d’obrar d’acord amb les seves paraules.
Joan i Roser
(Recuperat de setembre de 2014)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada