Gn 2, 18-24
Estem davant un text de la
creació, que no és història sinó una reflexió teològica utilitzant imatges de
mites del Pròxim Orient, adaptant-les a la fe en un Déu únic. El poble es feia
preguntes i s’intenta respondre amb un relat proper a una paràbola.
Déu crea l’home però, tot seguit,
constata que “no seria bo que l’home estigués sol”, Déu busca la felicitat de
l’ésser humà, i decideix crear-li algú que l’acompanyi. No es proposa pas la
dominació de l’un sobre l’altre, com a vegades s’ha interpretat; el text
hebreu, nomena a l’home ish, i a la
dona ishshah, és a dir, un ésser humà
en dos sexes, iguals en valor. També cal subratllar que la sexualitat, ja entra
dins el projecta de Déu: “seran una sola carn”.
Cal aclarir que l’expressió “os dels
meus ossos i carn de la meva carn”, era corrent, en aquell temps, per
significar una relació íntima o familiar, no es vol pas relacionar amb l’origen
de la dona.
...................................................................
Mc 10,
2-16
Els fariseus pregunten a Jesús si un
home es pot divorciar, recolzant-se en una costum de l’època, que es basava en
Dt 24, 1-4, que no dóna cap llei, però sí constata la realitat d’aquesta
situació.
La resposta de Jesús es refereix al
projecta de Déu, “des del principi ... Déu va crear l’home i la dona” (Gn 1,
27). “El principi”, en l’Antic Testament, no volia pas dir un començament
cronològic, sinó el projecta original de Déu. El vertader destí de la parella,
és ser imatge de Déu. No és casual que el Càntic dels Càntics, quan es vol
revelar el misteri de la intimitat de Déu, posa com exemple la tendresa i la
intimitat d’una parella que s’estima.
El paper de la dona era d’absoluta
submissió, i Moisès dóna un pas
endavant amb una normativa per pal·liar-ho. Jesús dóna un altre pas, i es posa al costat de la dona,
titllant d’adulteri el fet que l’home pugui desfer-se’n amb normalitat.
Després es planteja el tema dels
nens, que els deixebles impedien que s’acostessin a Jesús; els nens no poden
reclamar mèrits, no tenen privilegis ni poder ... però dels qui són com ells,
els diu Jesús, és el Regne de Déu. La dona i els nens ... novament Jesús es
posa al costat dels marginats.
Joan
i Roser
(Recuperat d'octubre de 2018)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada