"abraçades que curen"
Sv 2, 12, 17-20
Aquest
text es refereix a la colònia jueva d’Alexandria, que tenia una
doble pertinença, d’entrada jueva, però també grega, doncs
estaven immersos en un medi grec; les religions jueva i grega, però,
eren incompatibles i calia escollir.
Alguns mantenien la fe
jueva, i eren un retret viu pels que l’abandonaren, i aquests els
persegueixen. No són pas els grecs, més lliberals, qui els
persegueixen, sinó els seus propis germans, que no tenen bona
consciència i es volen venjar. Quan un sap que s’equivoca, no li
agrada que li recordin.
Pensen que el just els
fastigueja, perquè és la consciència crítica del seu obrar i, en
lloc d’imitar-lo, com tindrien de fer, prefereixen posar-lo a proba
per veure si Déu, en qui confia, el protegeix i el salva.
... trobarem Jesús en
una situació semblant.
..........................................................
Mc 9, 30-37
Jesús,
per segona vegada, anuncia la seva passió i resurrecció. Travessa
Galilea, el camí, representa l’itinerari de formació d’un bon
deixeble, i vol fer-ho d’incògnit, no vol que interrompin el seu
ensenyament: “serà entregat en mans dels homes
... el mataran ...”,
sense especificar quins homes ... perquè tots el rebutgen.
Pels deixebles, això era
xocant i contradictori. Tots han sentit la professió de fe de Pere,
“ets el Messies”, és a dir, el que Déu ha escollit per salvar
el poble, el rei que esperaven, el Fill de l’home. Però al Fill de
l’home, segons Dn 7, 13-14, les nacions li faran homenatge i el seu
poder no passarà mai ... i ara Jesús els diu que el mataran?
Els deixebles segueixen,
però no l’entenen, i estan més preocupats per saber quin lloc
ocuparà cadascun d’ells. Ignoren que el que ens fa primers és el
servei als qui són considerats darrers.
Per fer-ho comprendre,
Jesús agafa un nen (símbol de la feblesa) i l’abraça, abraça la
petitesa. Als qui es disputaven els millors llocs al costat del futur
rei, Jesús els posa com a model aquell qui no compta per res, i
l’equipara a Ell mateix.
Joan i Roser
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada