Sir 3, 2-6. 12-14
Aquest
text va ser escrit cap a l’any 180 aC quan estaven sota la
dominació grega; hi havia tranquil·litat, però les noves maneres
de pensar s’anaven estenent i hi havia el risc d’acabar vivint
com els grecs. Això portà a Ben Sira a defensar els fonaments de la
religió jueva, començant pels valors de la família, ja que si
l’estructura familiar s’afebleix, qui transmetrà als infants la
fe, els valors i les pràctiques del judaisme? Així desenvolupa una
mena de variacions sobre el quart manament: “honra el pare i la
mare”.
Crida l’atenció que,
dins el cercle familiar, es dóna un paper important a la dona, a la
mare: confirma la seva autoritat sobre els fills. Després, es donen
uns consells de conducta als fills, dins la seva relació amb el
pare, quan sigui vell.
...........................................................
Mt
2, 13-15. 19-23
Mateu en aquest text es
concentra en Josep, en cap moment parla ni de Jesús ni de Maria.
però si, i per quatre vegades, diu “el nen i la seva mare”.
En l’ev. de la infància de Lluc, pel contrari, tot es centra en
Maria. Això fa entendre que cap dels dos evangelis pretén fer una
biografia de Jesús, sinó posar en relleu els aspectes que més han
interessat a les respectives comunitats.
La comunitat de Mateu
eren jueus, els vol presentar Jesús com un nou Moisès, i en fa un
paral·lelisme. El Faraó s’assabenta del naixement d’un
alliberador dels jueus, i decideix una matança d’infants, de la
que Moisès en surt viu. Herodes, que tenia por de perdre els seus
privilegis, provoca una matança d’innocents a Betlem, però Jesús
se’n lliure, perquè Josep, avisat en un somni, se’l endu cap
Egipte.
Moisès, ja gran,
s’assabenta que el Faraó el vol matar, a causa d’un enfrontament
amb un egipci, i fuig d’Egipte; però al cap d’un temps, Déu li
diu que ja hi pot tornar, perquè els que el volien matar ja han
mort. Josep, en un somni, s’assabenta que Herodes ha mort i pot
tornar cap a Israel. Moisès, amb l’Èxode, portarà el poble cap a
la terra promesa; Jesús portarà el poble cap a la terra definitiva,
el Regne del cel. Tots dos ho fan venint d’Egipte.
Aconsellat per Déu,
Josep porta Jesús a Galilea, lloc sorprenent, doncs els habitants
eren objecta de menyspreu per part dels jueus. No va, com a
descendent de David, vers Jerusalem, sinó a un poblet, Natzaret, que
ningú coneix ... i és a Galilea on Jesús començarà la seva
predicació de la Bona
Joan i Roser
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada