Ac 12, 1-11
Herodes
Agripa, nét d’Herodes el Gran, es vol congraciar tant amb els
jueus com amb els romans, fent-se enemic dels cristians i, es per
això, que fa matar Jaume i empresona Pere.
Pere
és agafat i tancat a la presó la setmana de Pasqua, en que els
jueus fan memòria de l’alliberació d’Egipte. La jove Església
s’afronta al domini dels poders polítics i religiosos, que temen
perdre protagonisme, i Pere és arrestat ... però miraculosament
alliberat. Criden l’atenció les paraules de l’àngel al
alliberar-lo: “cenyeix-te i posa’t les sandàlies”, que fan
pensar a les ordres donades al poble a la sortida d’Egipte (Ex
12,11). Es voldria fer comprendre que Déu continua la seva obra
d’alliberació.
L’àngel
del Senyor allibera Pere, i el fa disponible per la missió
d’anunciar la bona nova.
..........................................................................
Mt 16, 13-19
Aquest
text, és una mena de sondatge d’opinió, en que Jesús interroga
als deixebles, assumint la misteriosa figura del Fill de l’home,
anunciada pel profeta Daniel; es presenta com qui encapçala el poble
de Déu.
La
gent, en continuïtat amb el passat, identifica Jesús amb un
profeta: és Joan Baptista, Elies, Jeremies ... no han copsat
l’autèntic sentit de l’activitat de Jesús.
“¿I
vosaltres?” ... davant d’aquesta pregunta, Simó respon “tu ets
el Messies, Fill de Déu viu”, igual que els reis d’Israel, a qui
s’atribueix aquest títol, després de ser ungits (ungit = messies)
... però Jesús ho és d’una manera diferent, i no pas sols
honorífica. Seguint el decurs de l’evangeli, però, es posarà de
manifest que els deixebles tampoc han acabat d’entendre quin tipus
de Messies representa Jesús, que continuen identificant amb un
Messies-rei, segons l’estil del passat.
Canviar
el nom a una persona, era encomanar-li una nova missió, i aquest és
el sentit de nomenar a Simó, “Pedra” que esdevindrà el fonament
de l’Església. Amb “les claus” seria autoritzar-lo a
interpretar el que està prohibit (lligar) o permès (deslligar), per
viure conforme al missatge del Regne. Pere obrirà als pagans les
portes de l’Església primitiva.
Joan i Roser
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada