Setmana XVIII de durant l’any. 6 d’agost
del 2017
Dn7, 9-10. 13-14
Daniel ens parla de dues visions.
La primera és la de l’Ancià sobre el seu tron, que sembla referir-se a Déu: la
seva presentació és grandiosa ... el seu tron una gran flama, amb rodes d’un
floc ardent, vestit blanc com la neu ... on s’hi pot veure un missatge de
victòria adreçat als contemporanis perseguits, que són milions davant seu, que
es podria traduir que després de l’horror present tindran una plaça en el cel.
La segona visió es refereix al
“Fill d’home”, expressió que Jesús ha utilitzat moltes vegades, i que ara es
mostra que havia tret del llibre de Daniel. Un “fill d’home” és conduit cap a
l’Ancià sobre el núvols del cel. Fill d’home és una expressió hebrea que vol
dir simplement home. Al venir sobre els núvols del cel (imatge de les
aparicions de Déu) i accedeix fins el tron de Déu ... el que forma part del món
dels homes és introduït dins el món de Déu, que li va donar “el poder, la
glòria i la reialesa”, sobre tots els “pobles, nacions i llengües”... i això
serà per sempre. Això són els termes que
s’utilitzen pel Messies. És com un escena de coronació que ens descriu Daniel.
..............................................................
..............................................................
Mt 17, 1-9 Hi ha un paral·lelisme entre la
escena de la Transfiguració i la del Baptisme de Jesús. La veu de Déu en el
Baptisme recolza Jesús al començar la seva missió; al acabar el seu camí per
Galilea i abans d’iniciar la ruta cap a Jerusalem, on el mataran, es produeix
la Transfiguració, amb un nou recolzament a Jesús per part de Déu, és com dir:
malgrat el que veieu que passa a partir d’ara, continuo estant-hi d’acord ... i
aquí hi afegeix “escolteu-lo”. Estar-hi d’acord, no s’ha d’interpretar que Déu
vol que el matin, que exigeix un sacrifici, semblant als déus pagans; “el que
vull és amor i no sacrificis”, llegim en Os 6,6.
En
el text hi abunden les imatges bíbliques: 1) la muntanya, com a lloc de
revelació de Déu, 2) el núvol, signe de la presència de Déu, 3) la cara i els
vestits de Jesús, resplendents i plens de llum, semblant a Moisés baixant del
Sinaí, 4) Moisés i Elies, representen la Llei i els Profetes, el conjunt de les
Escriptures, i 5) les tendes que evoquen la festa de les Tendes, en que els jueus
recordaven la travessa del desert; és probable que la Transfiguració tingués
lloc durant aquestes festes, i això explicaria la proposta de Pere de fer-hi
unes cabanes.
Després els deixebles, prosternats sentint la veu de
Déu, quan aixequen els ulls sols veuen Jesús; Moisés i Elies ja no hi eren: la
Llei i els Profetes cedien el lloc a Jesús ... però aquesta realitat, sols es
podrà entendre després de la Resurrecció, i és per això que Jesús els diu que
no ho diguin a ningú.
Joan i Roser
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada