Setmana XXI de durant l’any. 27 d’agost del 2017
Is 22, 19-23
Estem en el regnat d’Ezequies que,
donada la feblesa política de Jerusalem, vol buscar una major independència
acostant-se a Egipte, lo qual el portarà al desastre i, finalment, a l’exili.
Isaïes fa un oracle, oposant dues situacions relacionades amb uns funcionaris:
1) de condemna contra Xebnà, cap del palau del rei, per haver-lo aconsellat
malament, portat per les seves ànsies de poder, en lloc de buscar l’interès del
poble, 2) ho contraposa amb Eliaquim, de família noble que, contràriament, és
servidor de la casa reial, del regne i del poble de Judà i que, a més, Déu
nomena “el meu servidor”, títol donat als que s’encarreguen de la missió donada
pel Senyor.
Un signe de les atribucions del cap del palau de
Jerusalem, era el “poder de les claus”, símbol d’autoritat dins el reialme: qui
vulgui accedir al rei, cal que passi per ell.
En podríem treure com a conclusió: 1) que una de les
característiques del veritable profeta, és ocupar-se dels interessos del poble
de Déu, i 2) l’única preocupació de Déu, i els seus seguidors, és el servei al
poble.
..............................................................
Mt
16, 13-20
Jesús
s’atribueix el títol de Fill d’home, expressió treta de Daniel (Dn 7, 13-14),
que és presentar-se com qui encapçala el poble de Déu, i pregunta als deixebles
sobre el què han pogut captar d’ell, durant el temps en que l’han acompanyat.
La gent, que encara està en continuïtat amb el passat, l’identifica amb un
profeta: és Joan el Baptista, Elies, Jeremies ... no han captat l’autèntic
sentit de l’activitat de Jesús; malgrat tot, en el poble no s’hi troben les
respostes d’incredulitat que abans havien mostrat les autoritats jueves.
En quan els deixebles, Pere reconeix Jesús com a
“Messies, Fill del Déu viu”; encara que, seguint el decurs de l’evangeli, es
posarà de manifest que tampoc han acabat d’entendre quin tipus de Messies
representa Jesús, que continuen identificant amb un Messies-rei, segons l’estil
del passat.
En l’Antic Testament, canviar el nom a una persona, era
encomanar-li una nova missió, i aquest és el sentit de nomenar Pedra a Simó,
que esdevindrà el fonament, “la pedra”, sobre la que s’edificarà la “meva”
Església, la nova assemblea de Déu. Amb “les claus” Jesús convertirà Pere en el
seu primer ministre (Is 22, 22); seria autoritzar-lo a interpretar el que està
prohibit (lligar) o permès (deslligar), per viure conforme al missatge del
Regne. Serà Pere qui obrirà als pagans les portes de l’Església primitiva.
La prohibició als deixebles de dir que és el Messies,
és perquè aquesta paraula implicava un poder reial, que no és el sentit amb que
l’exercirà Jesús, i que els mateixos deixebles no comprendran fins després de
la resurrecció.
Joan i Roser
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada