Setmana XXII de durant l’any. 3 de
setembre del 2017
Jr 20, 7-9
Estem en els anys que precedeixen el desastre de
Jerusalem i la deportació a Babilònia. Son uns anys d’una gran decadència
espiritual, i la missió de Jeremies consistia en predir la catàstrofe, amb
l’esperança d’aconseguir la conversió del rei i del poble.
És dins d’aquest context
polèmic i angoixant, que Jeremies manifesta el seu estat d’ànim; ens explica el
combat que es lliure en el més interior d’ell, dividit entre la crida de Déu que
l’empeny a parlar, i el poder humà que el vol fer callar.
Se’ns
posa de manifest la realitat de la inspiració profètica, que té unes
conseqüències a vegades doloroses. Jeremies es deixa “seduir per Déu” i viu
l’experiència de les conseqüències, però no hi pot renunciar. La Paraula de Déu
actua com un foc abrusador, que manté el profeta sempre disposat en el
compliment de la seva missió.
..............................................................
Mt
16, 21-27
“Des d’aleshores”, és una
fórmula per anunciar que s’inicia una nova etapa. Jesús pren el camí cap a
Jerusalem i comença a explicar als deixebles com acabarà aquest trajecte. És el
primer anunci de la passió, però els deixebles encara no han comprés aquesta
realitat, i segueixen pensant en un messianisme gloriós de Jesús. Jesús remarca que se sotmet a la voluntat
de Déu, “cal que vagi a Jerusalem”, expressió que vol dir-nos que no va pas a
un destí cec, sinó al seguiment del pla de Déu. La predicació de Jesús, no pot
limitar-se a la gent dels pobles, camperols i pescadors, malgrat siguin els
preferits del Regne, “cal” que vagi també a Jerusalem a defensar les seves
propostes, cosa que, sap molt bé, el conduirà al sofriment i a la mort, doncs
allà ningú vol posar en perill els seus privilegis. Però “al tercer dia” (= el
dia de l’actuació de Déu) ressuscitarà, Déu avalarà el seu missatge.
L’anunci de Jesús, és difícil
d’acceptar pels deixebles, i Pere es disposa a renyar-lo: “això no us pot
passar”. Jesús interpreta el refús espontani de Pere, com una veritable
temptació, és com si s’adherís a la proposta del temptador en el desert, quan
suggeria a Jesús un messianisme més fàcil. “No penses com Déu sinó com els
homes” li diu Jesús.
El
seguiment de Jesús i l’anunci de l’evangeli, per part dels deixebles, comportarà també assumir persecució i
sofriment, no ho tindran fàcil.
Joan
i Roser
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada