Setmana XXVI de
durant l’any. 1 d’octubre del 2017
Ez 18, 25-28
Ezequiel forma part dels deportats a Babilònia. La
infidelitat els condueix a l’exili, però el poble, en aquest moment, pensaven
que el càstig era per les culpes dels avantpassats i es sentien tractats
injustament. La temptació de revoltar-se contra Déu era gran, donada la
impressió de que pagaven les culpes de les generacions passades.
Ezequiel posa en relleu la responsabilitat pròpia; és
una veritable revolució aquesta proposta del profeta: la responsabilitat del
poble, que era col·lectiva, ara esdevé individual, de cada persona. Cadascú és
retribuït en relació a la seva pròpia conducta, i mai ningú és castigat per les
faltes d’un altre, però sempre s’hi és a temps a canviar de conducta o de camí.
Com a conseqüència, es fa una crida a la conversió.
..............................................................
Mt 21, 28-32
Joan Baptista havia cridat el
poble a convertir-se i disposar-se per acollir la bona nova que portaria Jesús.
Alguns es van mantenir tancats en les seves certeses, refusant les paraules de
Joan, però d’altres, publicans i prostitutes, el van creure.
“¿Què us en sembla?”, és lo primer que diu Jesús abans
de proposar la paràbola, amb lo que vol donar ocasió als sacerdots i notables
de donar el seu judici, de condemnar-se ells mateixos: els vol fer obrir els
ulls.
El primer fill de la paràbola, refusa anar a la vinya
(el Regne de Déu), però acaba anant-hi; representa la classe dels qui han
pecat, els publicans i gent de mala vida, que no seguien la Llei, però la veu
de Joan Baptista els cridà a penedir-se i van creure: primer van dir que no,
però després s’hi repensen. Per contra, el segon fill accepta d’anar-hi tot
seguit, però no hi va; representa els sacerdots i caps del poble, amb una
conducta externa honorable, però que no es decideixen a creure, anar a la
vinya. Allò que fem o deixem de fer després d’haver-hi reflexionat, és el que
mostra realment el què som.
D’aquesta manera, Jesús denuncia l’actitud dels
dirigents jueus, que contrasta amb la resposta dels publicans i prostitutes,
que us “passen al davant en el camí cap el Regne”. Aquells que eren rebutjats
seran els primers perquè han escoltat, no perquè no siguin pecadors, sinó
perquè amb humilitat ho reconeixen, que és el primer pas per canviar.
Jesús posa en relleu la primacia del fer sobre el dir,
de la praxi sobre la teoria. Denuncia aquells que públicament es comprometen
servir al Senyor, però no són capaços d’obrar d’acord amb les seves paraules.
Joan i Roser
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada